Grattis kvinna!

Sen kan jag ju, som den gamla nucka jag är (blivit) inte låta bli att fråga mig vad som är så jävla grattis?

Grattis till patriarkatets apartheid! Grattis till att lida i tysthet! Grattis till lägre lön! Grattis till tvångsgifte! Grattis till våldtäkt! Grattis till hedersmord! Grattis till hora! Grattis till att inte få ta plats! Grattis till att fortfarande, år 2010 i Sverige, få ta det största ansvaret hemma! Grattis till att inte bli tagen på allvar! Grattis till att vara född kvinna, och alltid tillhöra "det andra könet"!
Kul, verkligen, att ni alla kunde komma på denna kvinnofest!

Och jag vet att det verkar som att jag har världens största penisavund. Men det har jag faktiskt inte!
Jag är jävligt glad att vara kvinna. Varför vet jag inte riktigt, med tanke på ovanstående omständigheter. Men jag är faktiskt glad. Stolt över mig själv och mina väninnor. Jag tänker inte säga att det är för att vi är starka, för varför ska vi sträva efter egenskaper som lyfts fram som manliga attribut? Jag tänker heller inte säga att det är för att tjejer är bättre, för man kan inte jämföra människor på det sättet.
Men det är något, odefinierbart, i hela kvinnligheten som gör mig stolt. Kanske är det att vi står ut, trots förtrycket? Kanske är det att vi faktiskt har varandra. Det där "kvinnliga samförståndet", ni vet.

Hur som helst skickar jag en varm hälsning till alla fina medsystrar denna enda dag som tilldelats kvinnan!
Puss på er alla älskade smarta vackra starka självständiga trygga goda barmhärtiga pålitliga empatiska lojala! Nästa år tycker jag att vi förtjänar en fest med lika ihärdigt supande som på nyårsafton!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0