Skön filosofi

Nu börjar äntligen den nya delkursen i skolan. Vi ska göra egna tidskrifter, och hade introföreläsning med flera olika lärare. Bland dessa fanns en lärare jag inte haft tidigare.

Han var en sån där människa som ger en gåshud bara genom att vara den han är!
Han kändes som en riktig gammal hippie, med lång hästsvans och överseende attityd och den där hållningen som skvallrar om att man egentligen känner sig rätt obekväm i kostym.
Hans föreläsning var egentligen inte särskilt "matnyttig", men han formulerade sig så vackert på något sätt, utan att vara pretentiös, mer bara för att han hade sån självklarhet i sin inlevelse. Och var så självutlämnande, utan att bli vulgär.

"Det viktigaste under tiden ni håller på med tidskrift är att ni respekterar varandra, släpper prestigen och, framförallt, har roligt! Och ni tänker kanske att det inte är så lätt att bara ha roligt, men det är det faktiskt! Bara man bestämmer sig för att ha roligt så blir det roligare.
Jag minns en gång när jag gick på djurgården tillsammans med en vän. Vi hade en tuff period i livet båda två, och allt kändes skit. Och inte fick vi några tjejer heller. Då bestämde vi oss för att köpa ett varsitt liggunderlag. Så låg vi där på våra liggunderlag och tittade upp i himlen och tänkte: "Var är kvinnorna?" och tyckte att allt var skit. Men så reste sig min kompis, som är lite yngre än jag, och sa: "Näe du Kurt, nu har vi roligt! Och då hade vi det!"

Så underbart enkelt och självklart! Tänk om fler kunde fungera som Kurt!

Och jag tänker se till att ha roligt, för den här delkursen har jag väntat på sen jag blev antagen på journalistikprogrammet! Och den som inte läser min tidsskrift när den blir klar ska dö.

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag lovar att läsa!

2010-03-30 @ 01:29:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0