Ur "Bitterfittan":

"...Men det som gör riktigt ont är när Carin Holmberg (som skrivit avhandlingen "Det kallas kärlek") frågar hur det kommer sig att inte män störs mer av sin frivilliga överordning?

Om jag varit vit och levde i Sydafrika under apartheid och inledde ett förhållande med en svart man skulle det plåga mig oändligt att vi enligt den kulturen inte ansågs jämlika. Om jag ändå trots yttre hinder fortsatte att älska honom, skulle jag viga mitt liv åt att kämpa mot apartheid.
Kärleken - den största och vackraste av alla krafter, den som på riktigt kan läka sår och förändra människor till det bättre.
Hur kommer det sig att män, i kärlekens namn, inte gör allt som står i deras makt för att kämpa mot orättvisorna, patriarkatets apartheid?"

Word, Maria Sveland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0